we-go-vegas-2.reismee.nl

Moab

Het is donderdag 15 augustus 19.30 uur plaatselijke tijd. Omgerekend is dat 03.30 uur bij jullie. Dat betekent dat wij volgende week om deze tijd weer in ons eigen bed liggen. Maar we hebben nog een week om daaraan te wennen.

Maar vooruit eerst maar de dag van gisteren nog. Terwijl ik druk bezig was onze belevenissen op papier te zetten doken er achter mij twee heren op, die na het lezen van mijn tekst, bijna te gelijker tijd zeiden: ”Maar dat kunnen wij ook”. Ik moet toegeven dat ze daarin gelijk hadden.

We hebben gisteren, met veel geluk de Fiery Furnace Loop Tour, mogen meelopen omdat er 2 niet opkwamen dagen. Het was een schitterende wandeling van bijna 3 uur. De Ranger voerde ons de binnenlanden van Arches in. We moesten klimmen, klauteren, afglijden en springen en dat alles met vallen en opstaan. Gelukkig bleken de verwondingen achteraf mee te vallen. De val op zich niet.

Zoals ik al schreef gingen er ook 8 Fransen mee, die zich gelijk al verontschuldigden dat hun Engels en petit peu was. In deze groep was ook een iets gezettere Dame, yep met Hoofdletter. Wat er bij de eerste smalle doorgang gebeurde hoef ik u niet uit te leggen. Ze had er moeite mee. Ook klimmen was niet haar favoriet, maar om erbij te blijven moest ze toch alles op alles zetten.

Bij elke verhoging werd er aan haar gesleurd en getrokken om haar maar bij de groep te houden. Achterlaten was not done, of hoe je dat ook op zijn Frans zegt. Snappen deden we er in ieder geval niets van. Het was in ieder geval wel de eerste Franse Dame die mij hartelijk bedankte toen ik aan haar omvangrijke derriére zat. Ze werd door één van haar groep omhooggetrokken, maar ze moest eigenlijk nog net dat laatste zetje hebben om haar top te bereiken. Ik heb haar daarbij geholpen door haar, tegen haar breedste lichaamsdeeel, yep met 3 éés, te duwen, met de bovenstaande bedankjes als resultaat.

Tijdens deze inspannende tour hebben de beide heren ons doen verbazen. Zij liepen namelijk de hele tour al keuvelend met de Ranger vooraan. In hun beste Engels werd conversatie gevoerd. Waar niet alleen de Ranger en de Fransen van opkekeken. Toen de Ranger dan ook vertelde dat hij na de Tour in het Visitor Center moest werken wilden de beide heren dat hij hun Junior Ranger boek zou aftekenen en de Badge zou overhandigen. Zo ook gebeurde.

Daarna naar huis en het zwembad in, waar de rest van de familie nu ook is.

Vanmorgen zijn we naar Canyon lands gereden. De beide heren zouden daar hun volgende badge kunnen scoren en wij wilden de False Kiva tour lopen, hoewel deze, ivm vernielingen afgesloten is. De weg erheen is echter open. Aan het einde hadden we vanaf grote hoogte een schitterend zicht op de omgeving. Oordeel zelf.

Terug naar Moab hebben we weer de Shafer Trail gereden. Hoewel een foto meer zegt dan duizend woorden klik op onderstaande link en geniet. Hebben wij ook gedaan.

Onderweg hebben we een record verbroken. Nog nooit hebben we deze temperatuur meegemaakt in Amerika. Om 15.49 uur gaf de thermometer 119 gr F aan. Dat is 49 gr C.

We wisten dat het warm zou worden maar dat het zo warm zou worden niet. Hoewel de terugweg van False Kiva was afzien, maar toen was het record nog niet verbroken. Het dragen van een rugzak met die temperaturen mag dan wel niet plezierig zijn, zijn inhoud is dat wel. KOUD water, yep met hoofdletters.

Het vergt wat voorbereiding maar daar heb je de hele dag plezier van. 3 grote plastic zakken worden gevuld met ijsklonten. Meestal afkomstig uit de gratis ijsmachines in de hotels. Deze worden in de koelbox gelegd met daartussen alles wat koud moet blijven. Ik kan het iedereen aanraden. Het is de beste investering die je kunt doen, maar dan moet je wel de ruimte ervoor hebben.

Tijdens het lezen van het verhaal zult u niet gemerkt hebben dat ik er ruim een uur tussenuit geglipt ben. Om 20.00 uur was het nog 97 gr F ( 37 gr C) en het zwembad dichtbij.

Morgen rijden we naar Kanab via Monument Valley. Een voor ons bekende weg en mogelijk voor u ook. Het is een beroemd recht stuk weg dat vele malen in films of reclames te zien is.

Wat er nog meer te zien is, dat zijn de foto’s. Die ga ik nu erbij zetten.

Het volgend verhaal volgt snel. De heren staan te springen.

de Polsbroekers

Als eerste de fotoserie bekeken. Wat een prachtige foto's weer ? en wat een klim-, klauter- en glijpartij om er te komen. Ik (Renate) heb de link bekeken en voel een ritje dirtroad aankomen ?? Maar ik laat het Grethus nog maar niet zien, die begint bij voorbaat al te sputteren. We zien en lezen zoveel mooie dingen dat onze reisplannen bijna dagelijks aangepast worden ?
49 graden!!!! ??? Je zou bijna gaan slapen in het zwembad.
Supertip van de ijs- waterzakken. Daar moet wel een plekje voor gevonden kunnen worden in de koffers. We kijken weer uit naar de volgende (warme) avonturen.

Ivor en Hella

Mooi verhaal en prachtige tocht met bijbehorende mooie foto’s.
Wl warm om te klimmen klauteren e.d

Maar wel fantastique (dat is Frans voor allemachtig prachtig)

Gr. Ivor en Hella

Pia

Wat een prachtige foto's en gezellige verhalen. Ik geniet een beetje met jullie mee.